Waarom vrije begeleiding nog wel een plaats heeft in de rijopleiding

In een opiniestuk in De Standaard van 9 december pleit Peter-Jan Engelen voor een hervormde rijopleiding. Hij wil dat kandidaat-chauffeurs niet langer op één moment beoordeeld worden op hun rijvaardigheid, maar wel tijdens het volledige leertraject. Daarbij pleit hij in één adem ook voor de afschaffing van vrije begeleiding. Voor kwb is dat laatste alvast geen goede optie.

De rijopleiding wordt hervormd, en dat hoeft geen slechte zaak te zijn. Een gefaseerde opleiding met een langere oefenperiode, een uitgebreider examen en een terugkeermoment zal inderdaad tot een betere beoordeling leiden. Dat vrije begeleiding - leren rijden met ouders of andere bekenden uit de kennissenkring - niet in dat plaatje past omdat het slechtere chauffeurs voortbrengt, is de waarheid geweld aandoen.

Al tientallen jaren stimuleert kwb de vrije rijbegeleiding. Deze manier is wel degelijk een goede en betaalbare methode om je rijbewijs te behalen. Peter-Jan Engelen noemt deze opleidingsmethode ‘amateuristisch’, en ‘de achilleshiel van de Belgische verkeersveiligheid’. Dat is pertinent onwaar. Onderzoek, onder meer van GOCA en IMOB (1), toont dat vrije rijbegeleiding even kwalitatief is als een opleiding door professionele instructeurs. Alle onderzoeken die er in het verleden geweest zijn - zowel naar slaagkansen op het examen als naar risico op ongeval na het behalen van het rijbewijs - tonen aan dat de vrije begeleiding hier evenwaardig of beter scoort. Ook tijdens de opleiding gebeuren er bij vrije begeleiding minder ongevallen. Mede door het hoge aantal oefenuren - vaak ook gecombineerd met een (korte) opleiding door professionele rijinstructeurs - bewijst deze opleidingsmethode haar deugd.

 

Natuurlijk zijn mama en papa niet zomaar de beste leraars. Cruciaal bij vrije begeleiding is een gedegen voorbereiding voor leerling én begeleider. Kwb biedt deze opleidingen al jaren aan, tot grote tevredenheid van toekomstige begeleiders en chauffeurs. Naast een opfrissing van de verkeersregels worden de juiste technieken en vaardigheden in een stappenplan aangeleerd, door bekwame lesgevers. Alle kennis en vaardigheid die misschien wat vervaagd is, wordt zo opnieuw aangescherpt.

Voor kwb heeft vrije rijbegeleiding dus absoluut nog een plaats in het behalen van een rijbewijs. Een goede voorbereidende vorming is evenwel een belangrijke voorwaarde om tot een kwalitatieve opleiding te komen.

(1) GOCA is de Groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs; IMOB (Instituut voor mobiliteit) is een onderzoeksinstituut van de Universiteit Hasselt.

Contactinfo: Filip Lelie - stafmedewerker kwb, verantwoordelijke voor de rijbewijswerking van kwb. 0476-96.16.13 - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Delen