7.000 euro voor kledingarbeidsters in Bangladesh

Een op de tien kledingstukken in onze kleerkast werd gestikt in Bangladesh. In onveilige fabrieken, door arbeidsters die bijna niets verdienen. Als kwb klagen we deze situatie aan. Daarom engageerden we ons in de voorbije jaren voor de actie #cleanekleren van WSM, met meer dan 70 miljoen kilocalorieën én 7.700 euro als resultaat. De cheque met het bedrag werd deze week overhandigd.

Samen met FALOS-SPORT+, Govaka en een heleboel afdelingen verzamelden we tijdens allerlei evenement kilocalorieën. Zo plaatsten we Belgische bedrijven die sportkleren vervaardigen onder druk om tot een aanbod van cleane sportkleren te komen.

Als klap op de vuurpijl organiseerden we in 2019 vijf zaalvoorstellingen, waarin fotografe Lieve Blancquaert en Jef Van Hecken van WSM samen getuigden over het leven in Bangladesh, zes jaar na de instorting van kledingfabriek Rana Plaza. De opbrengst van de voorstellingen én de giften van verschillende afdelingen waren samen goed voor 7.701,73 euro, die rechtstreeks naar de WSM-campagne #cleanekleren gaan.

Deze week werd de cheque door kwb overhandigd aan een delegatie medewerkers van WSM. “Met dit bedrag zullen onze partnerorganisaties in Bangladesh kledingarbeidsters informeren over hun rechten en hen toegang verlenen tot betaalbare gezondheidszorg”, vertelt algemeen secretaris van WSM André Kiekens. “De arbeidsters weten dat ze er niet alleen voor staan en dat ze bij problemen kunnen rekenen op juridische bijstand. Ze weten zich vertegenwoordigd door moedige mensen die het dagelijks voor hun rechten opnemen en in dialoog gaan met werkgevers en overheden.”