Het kan ook anders

Voorwoord Raak april 2019

In het voorwoord van juni laatstleden schreef ik het volgende: “Pas als blijkt dat de slogan ‘mijn auto, mijn vrijheid‘ in de praktijk helemaal is uitgehold, komt er waarschijnlijk een einde aan het rijk van Koning auto.”

De grote vraag is dus of er alternatieven zijn voor de auto. Ik ben ervan overtuigd van wel. Het kan ook anders. Ik zoom even in op een aantal trends. Deelfietsen overspoelen de steden, en het systeem raakt steeds beter verspreid. Gebruikers kunnen vandaag fietsen halen waar ze beschikbaar zijn en ze na gebruik achterlaten op een plaats naar keuze. Daarnaast is er de verrassende explosie van de elektrische step: pas in de zomer van 2018 in ons land aangekomen en nu al een reusachtig succes. De e-step is bijzonder populair voor een stukje woon-werkverkeer, met name om het laatste stukje van station naar werkplaats te overbruggen.

Ook is er de ontkoppeling tussen de bedrijfswagen en het woon-werkverkeer. Ik verwacht niet dat bedrijfswagens in de nabije toekomst zullen verdwijnen, want het blijft fiscaal bijzonder aantrekkelijk en de werknemers zijn het systeem gewend, maar dat betekent niet dat de bedrijfswagen steeds de beste oplossing is om het woon-werktraject te realiseren. Een toenemend aantal bedrijven verplicht werknemers dan ook niet langer om met de bedrijfswagen naar het werk te komen en financiert ook alternatieven als de trein of e-bike.

 

Tenslotte zijn er ook een aantal spelers die routeplanners en online ticketing van verschillende operatoren bundelen in één app. Be-Mobile, bekend van het straatparkeren, voegde aan haar app ‘4411’ onlangs het ticketaanbod van De Lijn toe en plant spoedig ook NMBS en andere operatoren erin te integreren. Dit zal allicht mensen die nu veel autorijden ertoe aanzetten af en toe een alternatief te gebruiken. Een mens past zich vlotter aan als de keuze makkelijk is.

Bij onze noorderburen bestaat een vergelijkbaar systeem al. Met de ‘OV-chipkaart’ kan je als reiziger met één kaart van deur tot deur reizen met het openbaar vervoer. Met één kaart kan je fiets, tram, bus, trein, boot en deelwagens gebruiken om op je bestemming te geraken. De impact van dit systeem is enorm. Ik krijg al nachtmerries als ik denk aan alle verschillende vervoersmaatschappijen, allemaal met een eigen systeem voor reservering, controle, abonnementen en betaling.

Het kan ook anders!

Wim Verlinde, algemeen voorzitter