Maatregelen

Corona

 

Omwille van het coronavirus werd beslist om alle kwb-initiatieven voor leden en niet-leden tot en met 5 april te schrappen. Ook het kwb-personeel volgt tot dan een aangepast werkregime

meer

Publicatie

Lees Raak online!

 

Uitzonderlijke tijden vragen uitzonderlijke oplossingen: het aprilnummer van Raak kan je nu integraal online vinden.

meer


nu in de kijker

75 jaar kwb

Een verhaal uit de oude doos.

meer

75 jaar kwb

Blijf bezig met kwb

We geven je dagelijks inspiratie!

meer

Blijf bezig met kwb

Hutsepot

Dit verhaal toont hoe kwb groots is in kleine momenten.

meer

Hutsepot

Airtherapy

adem gezonde lucht

meer

Airtherapy, adem gezonde lucht!

Kwb 1000 - eindrapport

Het eindrapport van 'kwb 1000'

meer

Download het eindrapport

Lid worden

Lid worden van kwb

meer

Word kwb-lid!

Mijn auto, mijn vrijheid?

Voorwoord Raak juni

 New York, 1898. De deelnemers aan wat je de eerste tiendaagse internationale conferentie rond mobiliteit kan noemen, raken er maar niet uit. Ze vinden zelfs geen begin van oplossing voor de problemen en ze houden de conferentie na drie dagen voor bekeken. De grote paardenmestcrisis houdt de stad in de ban. Die was het gevolg van de grote afhankelijkheid van de negentiende-eeuwse stedeling van paardenkracht voor zijn dagelijkse verplaatsingen. De 100.000 paarden in New York produceerden dagelijks 100.000 liter urine en 1,2 miljoen kilo mest.

 

‘Zowel vanuit economisch als ecologisch perspectief is het onlogisch dat we nog allemaal met de auto de autosnelweg opgaan’

België, 2018. Ook vandaag zitten we me een enorm mobiliteitsprobleem. Als we kijken naar de filezwaarte (lengte van de file vermenigvuldigd met de duur van de file), bereikten we een historisch hoge gemiddelde score van liefst 1.078. Zowel vanuit economisch als ecologisch perspectief is het onlogisch dat we nog allemaal met de auto de autosnelweg opgaan. Daar komen altijd files van. Zou het kunnen dat sommigen voor hun rust in de file willen staan? Er bestaan immers veel mogelijkheden op die te vermijden. En toch, de auto nemen blijft aantrekkelijk. Hij geeft een bepaald gevoel van vrijheid, onafhankelijkheid. Hoe misleidend dat gevoel ook is. Want als automobilist ben je afhankelijk van je medeweggebruikers. En die houden je overduidelijk ook geregeld op, kijk maar naar de files.

Lees meer...