Pakjestijd

Voorwoord Raak december

In de laatste maand van het jaar worden er heel wat cadeautjes uitgedeeld. Sinterklaas, Kerstmis, Nieuwjaar: aan gelegenheden geen gebrek. Daarnaast zijn er nog veel redenen om iemand iets cadeau te doen. Om iemand te bedanken, om iemand te feliciteren, om te tonen dat je aan iemand gedacht hebt of omdat je iemand waardeert of graag ziet. Een mooie verpakking geeft je geschenk nog extra cachet. Maar heb je jezelf wel eens afgevraagd, toen je in de weer was met papier, schaar en plakband, waarom je dat doet? En waar het gebruik van het inpakken van cadeaus eigenlijk vandaan komt? Want uiteindelijk gaat die verpakking er toch snel, en meestal bruut, af.

Het antwoord is dat we het al heel lang doen. In de oudheid was er al het gebruik dat cadeaus in een soort vroege vorm van papier ingepakt werden. In de Victoriaanse periode was het inpakken van cadeaus in papier alleen weggelegd voor rijke mensen. De lagere klassen konden het niet betalen. Omdat papier in die tijd nog erg dik was, was het wel lastig om er een cadeau mee in te pakken. Het eindresultaat was echter de moeite waard.

 

In de Verenigde Staten en Europa werd het inpakken van cadeaus pas populair en betaalbaar voor de lagere klassen in de jaren 20 van de vorige eeuw. In die tijd had je alleen vloeipapier in rood, groen en wit en het papier was vaak al kapot voordat het geschenk gegeven was. Vandaag is verpakken soms een kunst geworden. Mensen tooien hun cadeaus met zelfklevende linten, bijpassende bloemen of metalen strikken. De variatie in verschillende soorten cadeaupapier zijn eindeloos. De cadeaupapier business floreert, met pieken in de maanden november en december.

Er komt ongetwijfeld een dag in de nabije toekomst dat we nostalgisch en meewarig terugkijken naar de tijd dat we cadeaus nog inpakten in papier. En zo kostbaar papier verspillenden, daarvoor bomen omkapten … en dat alles enkel en alleen voor decoratie! Geld en tijd besteden aan totale frivoliteit! Hoe dom waren de mensen toen!

En het is waar. Er gaat wereldwijd naar schatting 2 miljard euro om in de cadeaupapier business. In Amerika alleen al 85 miljoen ton aan papier dat gebruikt wordt, voor het inpakken en decoreren van pakjes. Dit zijn ongelofelijke cijfers.

Dus cadeaupapier is kostbaar, verspilling en onpraktisch. Maar los van dit alles is cadeaupapier tegelijk ook prachtig: het is mooi, het is kunst en er gaat niets boven een mooie rode strik. En wat is nu mooier dan een stapel mooi ingepakte cadeaus onder de kerstboom?

Geniet alvast van een Vrolijk Kerstfeest en Gelukkig Nieuwjaar!

Wim Verlinde - algemeen voorzitter

Delen